Thursday, May 21, 2009

Melayu mudah lupe?LELAKI mudah lupa!

Hmm..due hari lepas dgn xsengajenye ( tnp bercadang) aku ade tgk Cerita Artis Malaysia atau singkatannya CAM. Masetu highlight of the day Abby Abadi. Untuk lebih spesifik lagi mase aku terxsgaje bukak channel tuh, timing yang aku tgk adalah mase flashback Kisah penceraian Abby Abadi & Norman Hakim. Ekspresi diri aku masetuh? xpuas ati tu mesti, sebak, sakit hati!
( penuh ekspresi tgk wo). Sedih betul tgk anak-anak die yang meminta "papa" nya pulang. Kenapa mudah betul bagi lelaki untuk lupa segala tanggungjawab dan peranan diri ek? Sng kan bertukar kasih syg. Bagi aku, ini tak adil bagi wanita. Sebab? Wanita adalah makhluk tuhan yang diciptakan sangat cekal dan tabah, walau hati wanita rapuh, tetapi wanita tidak lari dari masalah yang mereka hadapi. Mereka cuba menyelesaikanya sedaya mungkin. Mungkin kerana jiwa wanita lebih sensitif terhadap sesuatu perkata. Inilah keistimewaan wanita. Lain pula bagi lelaki, bila bosan, benci, menyampah..rimasla,ikot suke hati nak cabut. Lari dari masalah a beb, buatpe nak sarat2 kpale kan. Memang tak patut, wanita yang diciptakan lemah ini mudah percaya janji2 manis para lelaki yang pada mulanya berjanji sumpah setia sehidup semati dengan sangat tulus dan ikhlas tanpa ada sebarang muslihat disebaliknya tetapi akhirnya ( sbenrnya xde akhirnya tapi xbrp lame pastu) tbe2 blh jd mcm takde ape2 berlaku. Mesti wanita2 akan ckp " Sampai hati u, dulu u janji lain", tapi lelaki akan ckp" Engkau tu, berubah perangai". Waah, pandainya bercakap. Engkau mmg kaum yang ego dan tidak akan sesekali mengaku slh. Sedar tak wanita sebagai isteri dan ibu selalu setia menantimu di rumah, melahirkan dan menjaga anak-anakmu , taat segala arahanmu, mkn pakai segala dan bila mereka berbuat sedikit salah, kau pertikaikan sebesar gunung~kau tidak mahu dengar isteri kau bercakap. Kate kau membebel, bising, ceramah, yela penat. Pdhl yang die buat, seluruh hidup dia adalah untuk engkau! Kau rasa cukup tak utk kau berterima kasih atas segala jasa dan pengorbanan die yang sudah byk berkorban utk kau bila kau melepaskan segala amarah kau? Kau memang manusia yang susah bersabar.
Lelaki yang bertanggungjawab akan hanya senyum kerana itu mungkin keluhan isterinya yang penat. Kau harus phm. Aku bkn ape, melalui pengalaman aku dan rakan2 aku yang lain, lelaki kebiasaannya adalah punca permasalahan rumahtangga dan aku rasa tak boleh terima semua tu kerana lelaki mebuat wanita sangat sengsara. Lupake janji dulu kate untuk menjaga dengan baik segala, but u treat her badly! hish! Nak cari lelaki baik dan memahami sgt susah. Bukan tak ada tetapi susah disangkal kerana mereka mudah berubah. . Ketahuilah bahawa sesungguhnya lelaki adalah sebaik2 lelaki apabila dia berbuat baik terhadap wanita. Wanita memegang amanah yang besar, begitu juga lelaki. Jadi tanpa persefahaman takkan ada yang sehalauan, maka tidak ada yang sempurna. Jangan hanya pandai mengarah itu dan ini! Come on sedarlah lelaki jgn mudah LUPA kerana kau pun tak setuju dengan words melayu mudah lupe kn? Sedangkan kau? Wanita semua, clap hand utk diri anda sendiri kerana berjaya untuk tabah sepanjang hidup ini ! : )


*sigh
Only GOD knew why~

12 comments:

Suria Azhar said...

erkss...posting lepas geramkah ini?..hehehe

Aisyah said...

wow smangat nye. *clap clap clap clap dan clap berjuta2..*

kt tgk gak abby tuh. 2 kali kt tgk. mmg sedih gile bile sentuh bab norman. kt sedih tgk mak die plak yg mnangis sungguh2. abby nmpak rilek je.

FARINA ABDUL GHAFFAR said...

tuelahh maksu. men alwiz love to make women suffer patik pn xphm knape.haishhhh

FARINA ABDUL GHAFFAR said...

trimas2 isya. kte geram gle wak tau x siap org tu sarat sme die g kua ngn pmpan!how dare him cuz i ade pngalaman cte cmtu gak in ppl around me n ianya tak dapat diterima sama sekali! tp bak kate org, berat mate mmndg berat lagi bahu yang memikul. Die nmpk rilek sbb dah pnat mnanges gaknye wak. Org lain yang kesian tgk die.hmm tahla snanye sme terpulang pd pembwkn diri kte kan kan. We together pray for ourselves( mcm memperjuangkan hak wanita lak) hekhekk:P

Aisyah said...

betul2. best a post nih. best bgt.. kt slalu baca post yg mghina pompuan (ditulis lelaki).. ni first time org tulis psl pompuan!! hahah..smgt plak.

nadz said...

boys are like dog, throw rocks at them!!!

zeyra zaha said...

LOL boys are like dogs ak ley bla..

FARINA ABDUL GHAFFAR said...

wakaka.u guys are gettin more emotional than i.hikhik.comel nadz.so sad but its so truee kn

----] ateq90 [---- said...

cadangan : pilihla lelaki yg xhencem n miskin harta tp kaya ilmu dan power agama...

bahagia dunia akhirat hehe..
peace >>jgn attack sy<<

FARINA ABDUL GHAFFAR said...

nak yang kaya sume2nye.haha.kaya ilmu mesti kaya harta pnye ma huahua

akuadalahaku said...

best post...gile rajen posting pjg..yeah boys like rubish too~

FARINA ABDUL GHAFFAR said...

hoho.actually yg bgus 2 bgus jgk xsmua ngade kn.hihi.miss u madhu